3d content creatie is een specialiteit
3D content creatie is vaak een gecompliceerde taak. Het omvat verschillende stappen. Zowel handmatige als geautomatiseerde processen worden doorlopen. Afhankelijk van de mate van complexiteit kan er gekozen worden uit verschillende technieken.
Digitale inhoud maken voor 3D toepassingen
Hoewel deze content creatie processen niet nieuw zijn, worden ze nu op grote schaal gebruikt. Ze worden gebruikt door filmmakers, wetenschappers, docenten en game-ontwerpers om verschillende soorten inhoud te maken.
Uitwisselbare inhoud
Deze inhoud vind toepassing in augmented reality-modellen, VR-modellen en 3D-inhoud. De metaverse en mixed reality moeten deze modellen onderling uitgewisseld kunnen werken.
Content creatie is een uitdaging
Elk type 3D-inhoud vereist een andere aanpak voor het vastleggen en maken ervan. Bijgevolg is het voor onze ontwikkelaars een uitdaging om met deze technieken te werken en te begrijpen hoe ze het beste kunnen worden gebruikt.
Uitwisselbaarheid van 3D content
Om 3D-computer gegenereerde beelden te ontwikkelen, is een hoge mate van visuele aantrekkingskracht vereist. Er zijn verschillende opties om de kwaliteit van de gegenereerde modellen te verbeteren.
Het voordeel is dat objecten, materialen en fysieke eigenschappen kunnen uitgewisseld worden. Heb je bvb een object gemaakt voor 3D printing, dan is dit mits aanpassing ook bruikbaar voor 3d holografie.
De meest voorkomende technieken
Een andere manier om 3D-content vast te leggen, is met 3D-scannen. Deze vorm van content creatie maakt gebruik van een apparaat om een scène uit de echte wereld te scannen. Daarna worden de punten van het object in kaart gebracht op afstanden vanaf de scanner, wat resulteert in een 3D CAD-model.
Als u op zoek bent naar een eenvoudigere en snellere manier om 3D-content te produceren, dan is fotogrammetrie een optie. Het is echter ook een meer tijdrovende en arbeidsintensieve techniek.
3d scanners
3d scanning
3D-scannen is een creatie techniek voor het maken van zeer nauwkeurige 3D-modellen van objecten uit de echte wereld. Het werkt als volgt: een 3D-scanner maakt meerdere snapshots van een object.
De opnamen worden vervolgens samengevoegd tot een 3D-model. Dit is een exacte driedimensionale kopie van het object. Het model kan gedraaid worden en vanuit verschillende hoeken op uw computer worden bekeken.
Waarin verschilt een 3D-scan van een 2D-scan?
Een 3D-scan is een driedimensionaal beeld van een deel van het oppervlak van een object. Sets van 3D-scans vormen een 3D-model.
Net zoals 2D-foto’s zijn opgebouwd uit pixels, zijn 3D-scans opgebouwd uit kleine driehoekjes of polygonen. Veelhoeken vormen een veelhoekig gaas, dat de geometrie van het object tot in de kleinste details repliceert.
Wat doet een 3D-scanner?
Een 3d scanner werkt als een videocamera. Dit betekent dat hij foto’s maakt van een object.
Een camera maakt echter tweedimensionale foto’s, terwijl de scanner de geometrie van het oppervlak van het object vastlegt. Vervolgens worden de gemaakte opnamen in een 3D-model verwerkt in plaats van in een video.
Green Screen opname
In sommige gevallen wordt er gekozen voor een video opname met een green screen. Het is een overkoepelend begrip. Het kan ook gaan over een blauw, wit of zwart scherm.
De twee laatste zijn vooral geschikt voor het opnemen van een holographic human. Wil je de persoon volledig artificieel laten bewegen, dan moet je bijkomend werken met “markers”.
De eindkwaliteit hangt af van een aantal criteria:
Voldoende ruimte
- Zorg ervoor dat uw green screen voldoende ruimte krijgt om alle apparatuur te kunnen opstellen. Daarom bevelen we aan om van onze studio’s gebruik te maken.
Correcte verlichting en afstand
- De verlichting op zowel het scherm als het onderwerp moet consistent zijn.
- Er mag niet te veel strooilicht op de scene vallen. Elke lichtbron heeft z’n specifieke kleur temperatuur.
- Werk steeds met een statief.
- Het onderwerp moet op een veilige afstand staan tussen de camera en het groene scherm.
De juiste software programma’s
- Er bestaat volledig geïntegreerde software, maar meestal moeten er een aantal exports en imports gebeuren.
Audio opnames
- Audio content opnames zijn net zo delicaat en worden meestal door een geluidsingenieur uitgevoerd.
Hoge resolutie
- Neem op met de hoogst mogelijke videokwaliteit en een frame snelheid van 60fps.
- We nemen altijd op met een resolutie van 4K. Dit is van groot belang om bij het bewerken van de video zonder kwaliteitsverlies te kunnen werken. Een gevolg is dat de bestanden exponentieel toenemen in grootte. Daarvoor is heel wat computerkracht nodig. Dit is echter voor ons geen probleem. Denk als toepassing aan de grote Wall installaties waar we onze creatie van hologrammen in 4K animaties kunnen tonen.
Volledig digitale content creatie
Er gebeurt meer en meer met 3 dimensionale vormgeving. Al dan niet met input van uw R&D afdeling of andere partners die bvb uw 2D content maken.
Digitaal kunnen er er resultaten worden behaald die amper nog van een “real life” model kunnen onderscheiden worden. Denk bijvoorbeeld aan “deep fake” waarbij een bestaande persoon volledig kan worden gemanipuleerd.
Op dit verhaal kunnen we nog dieper ingaan. Het gaat echter zo snel dat een volledig overzicht binnenkort weer achterhaald kan zijn.