Mond-tot-mondreclame is een term die in de marketingindustrie gebruikt wordt als niet-medewerkers een product of dienst met elkaar bespreken. Door middel van begrippen als buzz-marketing of virale marketing proberen marketeers deze vorm van reclame op gang te brengen. Volgens sommige definities betreft mond-tot-mondreclame een lineair patroon waarbij informatie van zender naar ontvanger overgaat waarna de ontvanger uiteindelijk een nieuwe zender wordt. In deze definitie is het onderscheid tussen mond-tot-mondreclame en een buzz of hype het feit dat niet langer in lineaire patronen over het product gesproken wordt, maar dat opeens iedereen tegen iedereen over het product praat. In andere definities wordt dit onderscheid niet gemaakt en betreft het allebei vormen van mond-tot-mondreclame. Tegenwoordig worden ook publicaties op internet (in zogenaamde weblogs) of e-mails tot mond-tot-mondreclame gerekend ook al komt hier geen gesproken communicatie meer aan te pas. Met name deze elektronische vorm wordt door marketeers ook wel gebruikt om mond-tot-mondreclame aan te zwengelen.
Vocabulary